jóga

Jóga proti stresu, strachu a úzkosti

Možná si říkáte, že nejste ve stresu a netrpíte strachem ani úzkostí. Pravda ale spíš bude, že už tak dlouho žijeme ve stresu, že si to ani neuvědomujeme. Naše tělo je neustále připraveno k reakci na sms, emaily, upozornění ze sociálních sítí nebo připomínky úkolů, telefonáty z práce nebo od přátel a rodiny…jsme kdykoliv k dispozici a připraveni jednat. Přijde nám to normální a reakce našeho těla nevnímáme, dokud nás něco hodně nebolí nebo přímo nesloží k zemi…Zatuhlý krk a trapézy, bolesti hlavy, bolesti beder, neustálá únava, nedostatek energie, kůže trpící na vyrážky a ekzémy, pocit sevřeného žaludku, zažívací potíže… a určitě si přidáte něco vlastního. Jen o tom nepřemýšlíme jako o stresu, ale o běžné denní rutině.

A že máte strach jen z výšek nebo pavouků? Hm, a co třeba strach o zdraví, strach o děti, o blízké, strach ze ztráty zaměstnání a tedy strach z toho, co bude, strach z nedostatku peněz, strach, že vás opustí partner, strach z tloustnutí a stárnutí a myslím, že pokračovat ve výčtu bychom mohli ještě chvíli. Strach se v nás zabydlel natrvalo stejně jako stres.

Já jsem si vždycky myslela, že úzkostí netrpím. Ale v době koronavirové karantény jsem zrovna brala antibiotika na zánět, přišla jsem ze dne na den o práci, stejně tak jako manžel, děti přestaly chodit do školy, zavřely se hranice, běžely náklady na jógové studio, domácnost a stravu a ze všech médií na mě sršely jen negativní zprávy… Zjistila jsem, že mám svíravý pocit na srdci a na hrudníku, špatně se mi dýchá a čím dál častěji se projevuje moje arytmie. Myslím, že tohle byl jasný signál úzkostného stavu mísícího se se strachem a stresem.

Jak mi pomohla jóga? Naučila mě

  • vnímat a naslouchat svému tělu. Uvědomit si, co se v mém těle děje a zamyslet se – ne nad pilulkou, která mi pomůže – ale nad možnou příčinou toho stavu. 
  • odpoutat se od emocí, které jsem si uvědomila. Pořád je prožívám, vztek, zlost, strach, smutek. Ale naučila jsem se oddělit danou emoci od mě samotné. Emoce pak nemá takový průběh a dlouhodobý dopad na moji mysl a tělo.
  • v okamžiku krize se nadechnout. Dýcháme všichni a automaticky. Ale pod vlivem stresu povrchně a nedostatečně. Jakmile si uvědomím krizovou emoci, situaci, stres, strach nebo trému, zaměřím se na svůj dech. Pozoruju, jak dýchám. Obvykle rychle a mělce, někam ke klíčním kostem. Tak se nadechnu víc. Abych ucítila bránici (hlavní dechový sval mezi hrudním košem a břišní dutinou), jak s  nádechem klesá a s výdechem stoupá. Nadechnu se co nejvíc, ale pomalu a klidně, až do břicha a pomalu vydechuji. Ne jednou nebo dvakrát, ale třeba desetkrát po sobě. Jakmile upoutám pozornost na svůj dech, zapomínám okamžitě na vše okolo, na situaci nebo emoce. Jako bych se “lusknutím prstů” přenesla do jiného světa. A mimochodem se opravdu přenáším…ze světa vnějšího do světa vnitřního.

Pokud se to chcete také naučit, začněte v situaci, kdy jste relativně v klidu. Posaďte se s rovnou páteří (klidně se opřete zády o židli nebo zeď) nebo se položte na zem a pokrčte si nohy. A jen pozorujte. Svoje tělo od hlavy až k patě. Kde cítím napětí, stažení, brnění, tlak, ostrou bolest, kde se cítím dobře. Pozorujte svůj dech. Ten aktuální přirozený i ten postupně se prohlubující. Jak se vám dýchá? Kde to vázne? Můžete se nadechnout do beder a do lopatek stejně dobře jako do břicha a přední strany hrudníku?

Jste-li typ, který má rád představy, začněte si představovat nádech uprostřed vašeho hrudníku jako zlatý balónek, který se postupně roztahuje a smršťuje. Nebo nádech jako mořskou vlnu běžící k vám na pláži a s výdechem vracející se do moře. S každým nádechem se cítíte klidnější a s výdechem uvolněnější.

Jste-li aroma typ, zapalte si před tím, než se posadíte vonnou zklidňující tyčinku nebo palo santo či sušený svazek šalvěje a eukalyptu. 

Máte-li problém soustředit se jen na dech a potřebujete obejmout a nikdo není na blízku, přehoďte si přes záda deku a přitáhněte si ji k sobě. Pusťte si oblíbenou relaxační hudbu, zavřete si oči a soustřeďte se na každý tón a zvuk či hudební nástroj…

A někdy příště se pustíme do dechových technik, které mám ráda, a které mi pomáhají buď nastartovat energii nebo se zklidnit.

Namasté

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *